Značaj amortizera i uticaj na sigurnost automobila

Prvi amortizer

1898, francuski biciklista JMM Truffault predstavio je prvi amortizer na svom biciklu. Sastojao se od prednje viljuške i suspenzije sa oprugama i uređaja koji umanjuje vribacije. Sledeće godine, Ttuffault i američki auto-entuzijazista Edvard Hardford sarađivali su na prvom podesivom amortizeru.Godine 1901. mr Leaklei izgrađena na njihovim naporima dizajnira ogibljenja gde će svaki točak imati amotizer, koji će biti  nezavisni jedan od drugoga.

Često vlasnici svojih vozila ne obraćaju pažnju i ne pridaju značaj, na stanje njihovih amortizera. To može biti veoma opasno, jer oni utiču na kompletan zadnji i prednji trap, tj. na sve kompnente (spone, kugle, ramena, stabilizatore, itd). Samim tim, daćemo par primera, tj. neke od simptoma, koji upućuju na istrošenost amortizera:

  1. Neprijatno lupanje prilikom vožnje kako na ravnom putu, tako i na neravninama
  2. Povecan trag kocenja kako po klizavom tako i po suvom kolovozu
  3. Ceste neprijatne vibracije na volanu
  4. Zanosenje automobila pri udaru bocnog vetra
  5. Nestabilnost u krivinama  i po kolotrazima
  6.  Nepravilno potrosene I deformisane gume

Po svim pravilima koja su usaglasila kako proizvođači automobile, tako i proizvođači amortizera, amortizere bi trebalo proveravati na 20000 km, a preporučena im je zamena između 60000 km i 80000 km u zavisnosti o kom automobilu je reč.

Bezbednosne činjenice

Da bi vlasnici automobila imali u vidu da je bezbednost njihovih vozila veoma važna, jedan od svetskih proizvođača amortizera, MONROE, je formiro takozvani bezbednosni trougao (safety triangle), gde je navedeno šta automobile čini bezbednim.

Takođe treba znati da se amortizeri na dužini puta od 1km  sabije i razvuče 5000-7000 puta.
Vršena su ispitivanja sa lošim amortizerima čija je istoršenost 50% i više od 50%, koja su pokazala da je vozilima sa takvim amortizerima trag zaustavljanja pri brzini od 80km/h duži za 2.6 m od vozila sa dobrim amortizerima, dok kod vozila koja imaju savremenije sisteme kočenja kao što su ABS i ESP, granica zaustavljanja se povećava na 5.6 m čime može doći do ugrožavanja bezbednosti.

Peporuka je da se amortizeri menjaju  uvek u paru, bilo da su na prednjoj ili zadnjoj osovini. Mnogi ljudi misle da visinu automobila diktiraju amortizeri, ali to nije u potpunosti tačno, jer u sklopu amortizera se nalaze opruga, odbojni zaštitnik i šolja amortizera, pa samim tim odgovarajuća opruga podiže ili spušta visinu automobile. Zato često vidimo automobile kojima je jedan od krajeva (prednji ili zadnji) niži ili viši od fabričke visine.

Zamenom i kontrolom amortizera pružate sebi udobniju i sigurniju vožnju, zato ih kontrolišite i menjajte na vreme.

KOMENTAR