Ovog puta pričaćemo o oznakama na gumama i kako da razumete šta to piše na vašem pneumatiku. Pošto je to veoma široka tema, pokušaću da dam karakteristike pneumatika u onom uskom delu koji je najinteresantniji za nas vozače i, naravno. malo nas i edukujem.
Osnovna obeležja pneumatika se zasnivaju na dimenzijama: širina gume, profil gume, konstrukcija, prečnik felne, indeks nosivosti i indeks brzine…
Pogledajmo sledeću sliku zimske gume:
Vrsta gume
Određuje pravilnu upotrebu pneumatika. P znači da je guma namenjena za putničko vozilo, a, na primer, LT znači da je namenjena za lako teretno vozilo.
Širina
Širina pneumatika je širina poprečnog preseka izražena u milimetrima. Guma na slici ima širinu od 215 mm.
Serija
Serija označava razmeru između visine i širine preseka pneumatika. Pneumatik na slici ima oznaku serije „65“, što znači da visina obuhvata 65% širine poprečnoga preseka (dakle 215 mm x 65 % = 140).
Konstrukcija
Konstrukcija govori kako je pneumatik napravljen. „R“ je oznaka za „radijalna“, što znači da nosiva konstrukcija pneumatika sadrži slojeve kordnih tkanina koje teku kružno, to jest radijalno. Kordne tkanine su slojevi tkanine koji čine “telo” pneumatika i idu kružno preko gume.
Ukoliko na nekom pneumatiku vidite umesto “R” slovo „B“ ili „–„, to znači da pneumatik ima dijagonalnu konstrukciju, što znači da kordne tkanine teku dijagonalno preko pneumatika, pri čemu se smerovi slojeva u pneumatiku smenjuju, tako da slojevi „jačaju“ jedan drugoga (time se postiže željena nosivost).
Felna
Ovo je oznaka promera felne u inčima. „15“ znači da je promer felne 15 inča.
Indeks nosivosti i simbol brzine
Indeks nosivosti određuje najveće dopušteno opterećenje gume uz odgovarajući pritisak vazduha kod najveće dopuštene brzine vožnje određenim pneumatikom.
Simbol brzine pokazuje najveću brzinu koju pneumatik može da postigne u vožnji. H znači da je najveća dopuštena brzina pneumatika 210 km/h. (Napomena: iako pneumatik može da dostigne takvu brzinu, nikada nemojte voziti brže od zakonom propisane brzine).
Predviđeni zimski uslovi
M+S označava mud + snow, odnosno blato + sneg, što znači da je pneumatik adekvatan za vožnju po takvim uslovima.
DOT
To znači da guma odgovara svim traženim sigurnosnim propisima Ministarstva trgovine u SADu (DOT je skraćenica za Department of Transportation). Uz oznaku DOT stoji i identifikacioni broj, odnosno broj gume; to je kombinacija brojeva i slova – do 12 znakova.
Slojni sastav gume i materijali korišćeni pri izradi
Ovde je predstavljen “sadržaj” pneumatika: od kojih je materijala izrađen, iz koliko slojeva, itd.
Dubina šara, proklizavanje i temperaturni razred
Dubina šare je relativni indikator potrošnje gazećeg sloja gume koji pokazuje koliko će jedna guma (šara) trajati duže od druge pri istim uslovima korišćenja. Proklizavanje označava sposobnost zaustavljanja na mokrom putu na pravoj liniji mereno u standardom kontrolisanim uslovima. Temperaturni razred pokazuje koliko su gume otporne na porast temperature. „A“ je najviša, a „C“ najniža ocena.
Maksimalna nosivost
Koja je maksimalna nosivost pneumatika.
Maksimalni inflatorni pritisak
Koji je maksimalni dozvoljeni pritisak vazduha unutar pneumatika.
Sem ovih oznaka bitno je da se pogleda i datum proizvodnje, on je zaokružen i utisnut na bočnoj strani pneumatika i prva dva broja označavaju broj nedelje u godini kada je napravljen pneumatik, a druga dva broja označavaju godinu proizvodnje i to izgleda ovako:
Guma sa slike je proizvedena u 51. Nedelji 2007. Godine.
Naravno, postoje još i trgovačke oznake (Goodyear, Dunlop, itd.).
Ono što bi, takođe, trebalo da znate o pneumaticima jeste da se novim pneumatikom smatra pneumatik do 5 godina starosti. Posle ovog perioda, preporučuje se promena pneumatika. Pneumatik se može “istrošiti” i brže od 5 godina, a na smanjenje veka trajanja utiču:
- brzina i način vožnje – zavojiti kolovozi, česta ubrzavanja i kočenja i velike brzine drastično smanjuju vek trajanja pneumatika (verovali ili ne, tek gume se troše dvostruko brže pri brzini od 120km/h od gume pri brzini od 70km/h).
- spoljašnja temperatura – na vek trajanja gume i na njenu potrošnju utiče i temperatura. Npr. Ako vozite u letnim uslovima zimske pneumatike, oni će se trošiti i do 20% brže nego isti pneumatici koji se voze samo u zimi. Letnji pneumatici se, takođe, brže troše za vreme najvećih letnih vrućina u odnosu na potrošnju u proleće ili ujesen.
- Preopterećenje od 20% smanjuje radni vek gume za oko 30%.
- Manjak vazdušnog pritiska unutar pneumatika 20% smanjuje njegov radni vek za 30%.
- Udarci – udarci u ivičnjake, razne udarne rupe, udarci u kamenje mogu oštetiti pneumatik. Nakon udarca oštećenja uopšte ne moraju biti vidljiva golim okom.
Verujte da dobra guma znači i sigurnost i udobnost u vožnji.
Ovog puta želimo da nagovestimopriču o amortizerima za sledeći put… Spremamo i malo iznenađenje za vas. J
Dotle, sigurnu i udobnu voznju vam želi Autoservis Meda.
KOMENTAR